Main Article Content

Authors





Introduction


Popular or central markets in Latin America are fundamental settings for the commercial exchange of goods and services. Moreover, they serve as spaces for the preservation and transmission of traditional and folkloric knowledge and practices, hosting a wide array of cultural heritage expressions.


Objective


This research-creation project seeks to recognize the cultural value of these settings through the various categories of goods and expressions present, considering the influence of social, geographical, and human factors inherent to their cultural nature.


Methodology


The research-creation project is developed through direct experience, photographic exploration, bibliographic review, and a taxonomic approach to the products and practices found in these spaces. Photography is employed as a tool for both data collection and visual creation.


Results


Through a series of phases, it was possible to identify unifying and differentiating factors among several markets in the northern, central, and southern regions of the Americas. A taxonomy of the goods and practices present was established, revealing a set of social, multicultural, and intercultural processes materialized in the various elements housed within these spaces.


Conclusiones


The observation, documentation, and classification of the goods and practices present in popular markets allow for the identification of multiple multicultural and intercultural processes, acknowledging the value of these spaces as sites of memory and repositories of knowledge.





Rafael Ángel-Bravo, Corporación Universitaria Autónoma de Nariño, Santiago de Cali, Colombia

Máster en Comunicación Empresarial y Corporativa.

Ángel-Bravo, R. (2024). Popular Markets as Spaces for the Development of Sociocultural Processes in the Americas. Sociedad Y Economía, 1(53), e10412836. https://doi.org/10.25100/sye.v0i53.12836

Abadía-Morales, G. (1983). Compendio general del folklore colombiano (4.ª ed.). Banco Popular.

Aguirre-López, N. A., Roldán Castillo, M. C., Obando Cabrera, M., Ospina Rúa, A., Genneco Orellano, V., Durán Villa, Y. A., Monsalve Casas, I., Rodríguez Chava-rria, A. K., Rentería Vera, J. A., Rodríguez Caro, Y. J., López Gómez, L. F. y Vélez Castañeda, C. K. (2022). Transición hacia una economía circular: caso de estu-dio en una empresa de la ciudad de Medellín del sector plástico. En C. A. Lope-ra-Quiroz (Ed.), Diseño sostenible: Creación, materialidad y experiencia (pp. 78-124). https://pascualbravo.edu.co/wp-content/uploads/2022/03/diseno-sostenible.pdf

Ángel-Bravo, R. (2016). Galerías y plazas de mercado como espacio de conser-vación cultural y producción audiovisual. Nexus, (20), 246-267. https://doi.org/10.25100/nc.v0i20.1843

Ángel-Bravo, R. (2018). La galería o plaza de mercado como expresión de diver-sidad y espacio de conservación cultural en el continente americano. Seminario Internacional de Investigación en Diseño, 10(10), 75-85. https://www.taller11gid.com/memorias-sid

Ángel-Bravo, R. (2020). La plaza de mercado como escenario para la identifica-ción de diversos fenómenos socioculturales e interculturales en el continente americano. Apuntes: Revista de Estudios sobre Patrimonio Cultural, 33, 1-34. https://doi.org/10.11144/Javeriana.apu33.pmei

Ángel-Bravo, R. (2021a). Mestizaje, creolización, sincretismo e hibridación cultu-ral, a través de los mercados populares en América. Revista de Ciencias Socia-les RCS, 27(2), 322-337. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i2.35921

Ángel-Bravo, R. (2021b). The banana leaf approach: An appreciation of utilitarian handcrafted artifacts in the American context. Sociedad y Economía, (42). https://doi.org/10.25100/sye.v0i42.10248

Ángel-Bravo, R. (2021c). The marketplace as a context for cultural hybridization, syncretism and creolization in the American continent. Revista Guillermo de Ockham, 19(1), 55-77. https://doi.org/10.21500/22563202.4620

Ángel-Bravo, R. (2022a). El pan como símbolo: Aproximación taxonómica a los objetos y productos en el mercado popular, como representación del folklore y los saberes populares. En J. Martínez-Garcés (Ed.), Avances en investigación científica (pp. 47-61). Corporación Universitaria Autónoma de Nariño. https://doi.org/10.47666/avances.inv.3

Ángel-Bravo, R. (2022b). Estudios culturales y folklóricos, nuevas fronteras y en-foques temáticos para la investigación en diseño. En J. Martínez-Garcés (Ed.), Avances en investigación científica (pp. 239-251). Corporación Universitaria Au-tónoma de Nariño. https://doi.org/10.47666/avances.inv.3

Arango-Marín, M. y Vélez-Granda, S. M. (2019). Diseño endógeno y sostenibili-dad del patrimonio cultural. Por un quehacer del diseño situado en los saberes artesanales locales. En C. A. Lopera-Quiroz (Ed.), Sostenibilidad, cultura y socie-dad (pp. 101-127). Pascual Bravo Fondo Editorial. https://pascualbravo.edu.co/wp-content/uploads/2020/03/libro-sostenibilidad-cultura-sociedad.pdf

Atwood, R. (2020). Film: Bread. Eames Office. https://www.eamesoffice.com/blog/film-bread-carla-hartman/

Baquero-Duarte, D. L. (2011). Las plazas de mercado como catalizadores urba-nos (tesis de doctorado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/8544/03395095.2011_pte._1.pdf

Borgdorff, H. (2007). The debate on research in the arts. Dutch Journal of Music Theory, 12(1), 1-17. https://www.ahk.nl/fileadmin/download/ahk/Lectoraten/Borgdorff_publicaties/The_debate_on_research_in_the_arts.pdf

Calvache-Cabrera, D., Borchers, P. A. y Dueñas-Lasso, J. V. (2022). El desarrollo de productos sostenibles como escenario para la investigación-creación. En C. A. Lopera-Quiroz (Ed.), Diseño sostenible: Creación, materialidad y experiencia (pp. 8-43). Pascual Bravo Fondo Editorial. https://pascualbravo.edu.co/wp-content/uploads/2022/03/diseno-sostenible.pdf

Castiblanco-Roldán, A. (2011). Las plazas de mercado como lugares de memo-ria en la ciudad: anclajes, pervivencias y luchas. Ciudad Paz-ando, 4(2), 123-132. https://doi.org/10.14483/2422278X.7325

Castillo, H. H. (2014). Plazas de mercado en Bogotá, generadoras de residuos y desarrollo. Conama.

Coronado, M. C. (2010). Plazas de mercado: una tradición continua. https://apuntesdearquitecturadigital.blogspot.com/2010/12/plazas-de-mercado-una-tradicion.html

Díaz-Piedrahita, S. (1981). Las hojas de las plantas como envoltura de alimentos. CIEC.

Díaz-Piedrahita, S. (2012). Las hojas de las plantas como envoltura de alimentos. Ministerio de Cultura.

Eames, C. y Eames, R. (1952). Parade [Cortometraje]. YouTube. https://www.eamesoffice.com/the-work/parade/

Eames, C. y Eames, R. (1953). Bread [Cortometraje]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=k-bX5bo12JU

Eames, C. y Eames, R. (1957a). Day of the Dead [Cortometraje]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YJZf-2fLpGM

Eames, C. y Eames, R. (1957b). Toccata for Toy Trains [Cortometraje]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=oorg2q0D8hs

Eames, C. y Eames, R. (1969). Tops [Cortometraje]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=UJ-VFMymEiE

Eames, C. y Eames, R. (1971). Clown Face [Cortometraje]. YouTube. https://www.eamesoffice.com/the-work/clown-face/

Eames, C. y Eames, R. (1972). Banana Leaf [Cortometraje inédito]. YouTube. https://www.imdb.com/title/tt0286481/

Eames, C. y Eames, R. (2015). An Eames anthology. Yale University Press.

Frayling, C. (1993). Research in art and design. Royal College of Arts Research Papers, 1(1), 1-5. https://researchonline.rca.ac.uk/384/3/frayling_research_in_art_and_design_1993.pdf

García-Canclini, N. (1987). Ni folklórico ni masivo ¿Qué es lo popular? Revista Diálogos de la Comunicación, 17, 6-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2701186

García-Canclini, N. (2002). Entrevista con Néstor García Canclini I. La Iniciativa de Comunicación. http://www.comminit.com/la/node/67260

Gaviria-Arbeláez, C. (2016). Técnicas profesionales de cocina colombiana. Uni-versidad de La Sabana.

Gaviria-Arbeláez, C. (2019). Arepas colombianas: Técnicas profesionales de co-cina. Universidad de La Sabana. https://doi.org/10.5294/978-958-12-0496-0

Gaviria-Arbeláez, C. (2020). Envoltorios colombianos (cocina en hojas): Técnicas profesionales de cocina. Universidad de La Sabana. https://doi.org/10.5294/978-958-12-0557-8

Koenig, G. (2015). Charles & Ray Eames. Taschen.

Landeta, D. (2014). Recorriendo los mercados de Quito. Diario El Comercio. https://www.elcomercio.com/tendencias/recorriendo-mercados-quito.html

Londoño, F. C. (2013). Enfoques de la investigación-creación en programas de arte y diseño. En M. V. Casas Figueroa (Ed.), Memorias del evento valoración de los procesos de creación artística y cultural en el marco de la acreditación de programas (pp. 67-76). Ministerio de Educación Nacional.

Marzal-Felici, J. (2004). Propuesta de modelo de análisis de la imagen fotográfi-ca. Uji. http://www.analisisfotografia.uji.es/root/analisis/metod/metod.htm

Marzal-Felici, J. (2020). Propuesta de modelo de análisis de la fotografía. Uji. http://www.analisisfotografia.uji.es/root/analisis/metod/metod.htm

Ocampo-López, J. (1981). El folclor y los bailes típicos colombianos. Biblioteca de Escritores Caldenses.

Santibáñez, R. (2012). Tacos, tortas, and tamales: Flavors from the griddles, pots, and streetside kitchens of Mexico. John Wiley & Sons, Inc.

Villegas, L. (1988). Arte factos: Elementos de la vida cotidiana del Viejo Caldas. Villegas.