Main Article Content

Authors





Introduction


Popular or central markets across the continent, particularly in the Latin American context, serve as spaces for the commercial exchange of goods and services. Moreover, they act as repositories for the preservation and transmission of traditional and folkloric knowledge and practices, hosting diverse expressions of cultural heritage.


Objective


This research-creation exercise aims to recognize the cultural value of these spaces by analyzing the various categories of products and expressions present within them. The study considers the influence of social, geographical, and human factors intrinsic to their cultural nature.


Methodology


This research-creation project is developed through direct experience, photographic exploration, literature review, and a taxonomic approach to the products and practices found in these spaces. Photography is employed as a tool for gathering information and creating visual narratives.


Results


Through a series of phases or stages, it has been possible to identify unifying and differentiating factors among markets in the northern, central, and southern regions of the Americas. A taxonomy of the products and practices present in these markets has been established, highlighting a range of social, multicultural, and intercultural processes, which are materialized through the various elements these spaces encompass.


Conclusions


The observation, recording, and classification of products and practices present in the popular market allow for the identification of a series of multicultural and intercultural processes, thus recognizing the value of these spaces as places of memory and the preservation of knowledge.





Rafael Ángel-Bravo, Corporación Universitaria Autónoma de Nariño, Santiago de Cali, Colombia

Máster en Comunicación Empresarial y Corporativa.

Ángel-Bravo, R. (2024). Popular Markets as Environments for the Development of Sociocultural Processes in the American Continent. Sociedad Y Economía, 1(53), e10412836. https://doi.org/10.25100/sye.v0i53.12836

Abadía-Morales, G. (1983). Compendio General del Folklore Colombiano (4 ed.). Banco Popular.

Aguirre-López, N. A. et al (2022). Transición hacia una economía circular: caso de estudio en una empresa de la ciudad de Medellín del sector plástico. En C.A. Lopera-Quiroz (Ed.), Diseño sostenible: Creación, materialidad y experiencia (pp. 78-124). https://pascualbravo.edu.co/wp-content/ uploads/2022/03/diseno-sostenible.pdf

Ángel-Bravo, R. (2016). Galerías y plazas de mercado como espacio de conservación cultural y producción audiovisual. Nexus, (20), 246-267. https://doi.org/10.25100/nc.v0i20.1843

Ángel-Bravo, R. (2018). La galería o plaza de mercado como expresión de diversidad y espacio de conservación cultural en el continente americano. Seminario Internacional de Investigación en Diseño, 10(10), 75-85. https://www.taller11gid.com/memorias-sid

Ángel-Bravo, R. (2020). La plaza de mercado como escenario para la identificación de diversos fenómenos socioculturales e interculturales en el continente americano. Apuntes: Revista de Estudios sobre Patrimonio Cultural, 33, 1-34. https://doi.org/10.11144/Javeriana.apu33.pmei

Ángel-Bravo, R. (2021a). Mestizaje, creolización, sincretismo e hibridación cultural, a través de los mercados populares en América. Revista de Ciencias Sociales RCS, 27(2), 322-337. https://doi. org/10.31876/rcs.v27i2.35921

Ángel-Bravo, R. (2021b). The Banana Leaf Approach: An Appreciation of Utilitarian Handcrafted Artifacts in the American Context. Sociedad y Economía, (42), e10248. https://doi.org/10.25100/ sye.v0i42.10248

Ángel-Bravo, R. (2021c). The marketplace as a context for cultural hybridization, syncretism and creolization in the American continent. Revista Guillermo de Ockham, 19(1), 55-77. https://doi. org/10.21500/22563202.4620

Ángel-Bravo, R. (2022a). El pan como símbolo: Aproximación taxonómica a los objetos y productos en el mercado popular, como representación del folklore y los saberes populares. En J. Martínez- Garcés (Ed.), Avances en investigación científica (pp. 47-61). Corporación Universitaria Autónoma de Nariño. https://doi.org/10.47666/avances.inv.3

Ángel-Bravo, R. (2022b). Estudios culturales y folklóricos, nuevas fronteras y enfoques temáticos para la investigación en diseño. En J. Martínez-Garcés (Ed.), Avances en investigación científica (pp. 239- 251). Corporación Universitaria Autónoma de Nariño. https://doi.org/10.47666/avances.inv.3

Arango-Marín, M. y Vélez-Granda, S. M. (2019). Diseño endógeno y sostenibilidad del patrimonio cultural. Por un quehacer del diseño situado en los saberes artesanales locales. En C.A. Lopera- Quiroz (Ed.), Sostenibilidad, cultura y sociedad (pp. 101-127). Pascual Bravo Fondo Editorial. https:// pascualbravo.edu.co/wp-content/uploads/2020/03/libro-sostenibilidad-cultura-sociedad.pdf

Atwood, R. (2020). Film: Bread. https://www.eamesoffice.com/blog/film-bread-carla-hartman/

Baquero-Duarte, D. L. (2011). Las plazas de mercado como catalizadores urbanos (tesis de doctorado). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/ handle/unal/8544/03395095.2011_pte._1.pdf?sequence=9&isAllowed=y

Borgdorff, H. (2007). The debate on research in the arts. Dutch Journal of Music Theory, 12(1), 1-17. https://www.ahk.nl/fileadmin/download/ahk/Lectoraten/Borgdorff_publicaties/The_debate_on_ research_in_the_arts.pdf

Calvache-Cabrera, D., Borchers, P. A. y Dueñas-Lasso, J. V. (2022). El desarrollo de productos sostenibles como escenario para la investigación-creación. En C.A. Lopera-Quiroz (Ed.), Diseño sostenible: Creación, materialidad y experiencia (pp. 8-43). https://pascualbravo.edu.co/wp- content/uploads/2022/03/diseno-sostenible.pdf

Castiblanco-Roldán, A. (2011). Las plazas de mercado como lugares de memoria en la ciudad: anclajes, pervivencias y luchas. Ciudad paz-ando, 4(2), 123-132. https://doi.org/10.14483/2422278X.7325

Castillo, H. H. (2014). Plazas de mercado en Bogotá, generadoras de residuos y desarrollo. Conama. Coronado, M. C. (2010). Plazas de Mercado: Una Tradición Continua. http://apuntesdearquitecturadigital.

blogspot.com/2010/12/plazas-de-mercadouna-tradicion.html

Díaz-Piedrahita, S. (1981). Las hojas de las plantas como envoltura de alimentos. CIEC.

Díaz-Piedrahita, S. (2012). Las hojas de las plantas como envoltura de alimentos. Ministerio de Cultura.

Eames, C. y Eames, R. (1952). Parade (Cortometraje). https://www.eamesoffice.com/the-work/parade/

Eames, C. y Eames, R. (1953). Bread (Cortometraje). https://www.youtube.com/watch?v=k-bX5bo12JU

Eames, C. y Eames, R. (1957a). Day of the Dead (Cortometraje). https://www.youtube.com/watch?v=YJZf- 2fLpGM&t=185s

Eames, C. y Eames, R. (1957b). Toccata for Toy Trains (Cortometraje). https://www.youtube.com/ watch?v=oorg2q0D8hs

Eames, C. y Eames, R. (1969). Tops (Cortometraje). https://www.youtube.com/watch?v=UJ- VFMymEiE&t=219s

Eames, C. y Eames, R. (1971). Clown Face (Cortometraje). https://www.eamesoffice.com/the-work/ clown-face/

Eames, C. y Eames, R. (1972). Banana Leaf (Cortometraje inédito). https://www.imdb.com/title/ tt0286481/

Eames, C. y Eames, R. (2015). An Eames Anthology. Yale University Press.

Frayling, C. (1993). Research in Art and Design. Royal College of Arts Research Papers, 1(1), 1-5.

https://researchonline.rca.ac.uk/384/3/frayling_research_in_art_and_design_1993.pdf García-Canclini, N. (1987). Ni folklórico ni masivo ¿Qué es lo popular? Revista Diálogos de la

Comunicación, 17, 6-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2701186 García-Canclini, N. (2002). Entrevista con Néstor García Canclini I. http://www.comminit.com/la/

node/67260

Gaviria-Arbeláez, C. (2016). Técnicas profesionales de cocina colombiana. Universidad de La Sabana.

Gaviria-Arbeláez, C. (2019). Arepas colombianas: Técnicas profesionales de cocina. Universidad de La Sabana.

Gaviria-Arbeláez, C. (2020). Envoltorios colombianos (cocina en hojas): Técnicas profesionales de cocina. Universidad de La Sabana.

Koenig, G. (2015). Charles & Ray Eames. Taschen.

Landeta, D. (2014). Recorriendo los mercados de Quito. Diario El Comercio. https://www.elcomercio.

com/tendencias/recorriendo-mercados-quito.html

Londoño, F. C. (2013). Enfoques de la investigación-creación en programas de arte y diseño. En M.V. Casas Figueroa (ed.). Memorias del evento valoración de los procesos de creación artística y cultural en el marco de la acreditación de programas (pp. 67-76). Ministerio de Educación Nacional.

Marzal-Felici, J. (2004). Propuesta de modelo de análisis de la imagen fotográfica. http://www. analisisfotografia.uji.es/root/analisis/metod/metod.htm

Marzal-Felici, J. (2020). Propuesta de modelo de análisis de la fotografía. http://www.analisisfotografia. uji.es/root/analisis/metod/metod.htm

Ocampo-López, J. (1981). El folclor y los bailes típicos colombianos. Biblioteca de Escritores Caldenses. Santibáñez, R. (2012). Tacos, tortas, and tamales: Flavors from the griddles, pots, and streetside

kitchens of Mexico. John Wiley & Sons, Inc.

Villegas, L. (1988). Arte Factos: Elementos de la vida cotidiana del Viejo Caldas. Villegas.