Arriba el telón!: community theater and young people in the hillside of the city of Cali
Main Article Content
The objective of this article is to explore the practice space of the group Arriba el telón, both in its capacity to generate a transformation of its participants and in its potential to develop a critique of the surrounding dynamics of oppression. The methodology used was ethnography, with 18-month fieldwork focused on the practices of the Arriba el telón theater group in the Terron Colorado neighborhood in the city of Cali. Semi- structured interviews and visits to the Esquina Latina theater, mentor of the "Jóvenes, teatro y comunidad " program, to which Arriba el telón belongs, were also conducted. Among the main results, it was found that the practice space of Arriba el telón allows young people to have a process of relational reflexivity with their neighborhood environment, develop strategies of resistance to oppression and transform their contexts from working with their voices and bodies.
Aguirre, A., Moliner, L. y Traver-Martí, J. A. (2017). La pedagogía social, la animación sociocultural y la educación no formal en el tiempo libre y de ocio de la ciudadanía. Papers infancia, (17), 1-20. http:// www.infanciacontemporanea.com/2017/03/28/papericn17/
Alcaldía de Santiago de Cali. (2018). Sistema de Indicadores Sociales. Perfiles por Comunas. Alcaldía de Santiago de Cali. https://indicadores.cali.gov.co/consulta-indicadores/dimensiones-sis-comunas/perfiles
Austin, J. (1975). How to do things with words. Oxford University Press. https://doi.org/10.24197/ her.20.2018.483-508
Baron-Cohen, D. (2015). Performing Transformation: Cultivating a Paradigm of Education for Cooperation and Sustainability in a Brazilian Community. En A. Flynn y J. Tinius (Eds.), Anthropology, Theater, and Development. The transformative potential of performance (pp. 53-81). Palgrave Macmillan.
Bidegain, M. (2007). Teatro comunitario: resistencia y transformación social. Atuel.
Boal, A. (1995). The rainbow of desire: the Boal method of theater and therapy. Routledge.
Boon, R. y Plastow, J. (Eds.). (2004). Theatre and empowerment: Community drama on the world stage. Cambridge University Press.
Bourdieu, P. (1989). La distinción: criterio y bases sociales del gusto. Taurus.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge.
Butler, J. (1993). Bodies that Matter: On the Discursive Limits of Sex. Routledge.
Butler, J. (1997). Excitable Speech: A Politics of the Performative. Routledge.
Butler, J. (2013). Dispossession: The Performative in the Political. Polity.
Cajamarca, O., Jaramillo, E., Ocampo, L. y Paz, A. (2009). Gestos y Gestas. Jóvenes, teatro y comunidad. Universidad ICESI.
CNMH –Centro Nacional de Memoria Histórica–. (2018). Bloque Calima de las AUC. Depredación paramilitar y narcotráfico en el suroccidente colombiano (Informe No. 2). CNMH. http://centrodememoriahistorica. gov.co/wp-content/uploads/2020/02/bloque-calima-auc.pdf
Diéguez, I. (2014). Escenarios Liminales: teatralidades, performatividades, políticas. Toma, Ediciones y Producciones Escénicas y Cinematográficas, A.C.
Emerson, R., Fretz, R. y Shaw, L. (2011). Writing ethnographic fieldnotes. University of Chicago Press. Fernández, C. (2013). Antecedentes e historia del teatro comunitario argentino contemporáneo: Los inicios de un movimiento. Aisthesis, (54), 147-174. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812013000200008
Flynn, A. (2013). Mística, Myself and I: Beyond Cultural Politics in Brazil’s Landless Workers’ Movement. Critique of Anthropology, 33(2), 168-192. https://doi.org/10.1177/0308275X13478223
Flynn, A. y Tinius, J. (2015). Anthropology, Theater, and Development: The transformative potential of performance. Palgrave Macmillan.
Frigerio, G. (2005). En la cinta de Moebius.En G. Frigerio y G. Diker (Comps.), Educar: ese acto político (pp. 11-36). Del Estante Editorial.
García, D. (2015). Orientación de planificación urbana para la integración urbanística y el manejo de la segregación socioespacial de Cali (tesis de maestría). Universidad Javeriana, Cali, Colombia.
García-Lorca, F. (1933). Bodas de sangre: tragedia en tres actos y siete cuadros. Editorial El Árbol.
Hage, G. (2005). A not so multi-sited ethnography of a not so imagined community. Anthropological Theory, 5(4), 463-475. https://doi.org/10.1177/1463499605059232
Harrop, P. y Njaradi, D. (Eds.). (2013). Performance and Ethnography: Dance, Drama, Music. Cambridge Scholars Publishing.
Jaramillo, M. y Osorio, B. (2004). El legado de Enrique Buenaventura. Revista de Estudios Sociales, (17), 107- 112. https://doi.org/10.7440/res17.2004.10
Lawrence, L. C. (2013). El discurso del teatro popular en América Latina. On-Demand Publishing, LLC.
Marín, Y. (2016). Teatro para la vida. El teatro comunitario en la construcción del proyecto de vida de los participantes del grupo arriba el telón de la comuna I de Cali (tesis de pregrado). Bellas artes, Cali, Colombia.
Mercado, C. (2017). Arte y transformación social en Buenos Aires: Análisis de una actuación cultural de Teatro Comunitario. Cuadernos de antropología social, (45), 117-132. https://doi.org/10.34096/cas. i45.2422
Ministerio de Cultura. (2014). Grandes Creadores del Teatro Colombiano. Teatro Esquina Latina, 40 años. Ministerio de Cultura de Colombia.
Motos, T. (2012). Otros escenarios para el teatro: el teatro aplicado. Ñaque. Teatro Expresión Comunicación, (73), 6-24.
Pavlovsky, E. (2015). Resistir Cholo: cultura y política en el capitalismo (Vol. 4). Editorial Topia. Reyes, C. J. (2014). Teatro y violencia en dos siglos de historia de Colombia. Ministerio de Cultura. Schechner, R. (2004). Performance theory. Routledge.
Scher, E. (2010). Teatro de vecinos. De la comunidad para la comunidad. INTeatro.
Turner, W. y Schechner, R. (1988). The anthropology of performance. PAJ Publications.
Úcar, X. (1999). Teoría y práctica de la animación teatral como modalidad de educación no formal. Revista Interuniversitaria, 11, 217-255. https://doi.org/10.14201/2852
Uribe, J. (2016). Panorama del teatro en Cali entre los años 1967 y 1990: utopía y realidad en la construcción de un movimiento cultural (Informe de investigación). Universidad del Valle.
Urrea, F. y Quintín, P. (2001). Segregación urbana y violencia en Cali: Los jóvenes del distrito de Aguablanca. Anuario de Investigaciones del CIDSE, (1), 319-338.
Van-Gennep, A. (2004). The Rites of passage. Routledge.
Wacquant, L. (2004). Body and Soul: Notebooks of an Apprentice Boxer. Oxford University Press. Yúdice, G. (2002). El recurso de la cultura. Usos de la cultura en la era global. Editorial Gedisa.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Revista sociedad y economía editada por la Facultad de Ciencias Sociales y Económicas de la Universidad del Valle se encuentra bajo una Licencia Internacional Creative Commons Atribución - No comercial 4.0
Basada en una obra en http://sociedadyeconomia.univalle.edu.co